Scoren met Social Media [Dutch]

socialmedia Er wordt veel gepraat en gesproken over social media. Maar wat is social media? Of is het: wat zijn social media? Waarom zou ik dit moeten weten en wat kan ik ermee in mijn dagelijkse praktijk? En als ik het zelf gebruik, is het misschien ook mogelijk om het zakelijk te gebruiken? Hoe zou het bedrijf waar ik voor werk social media kunnen inzetten?

Om deze vragen te beantwoorden heeft het bedrijf Entopic Internet expert Erwin Boogert gevraagd om een boek te schrijven. Onlangs is het boek verschenen en het heeft als titel 'Scoren met social media'. Het is te bestellen via Entopic of boekhandel.

Boogert is er goed in geslaagd om er een leesbaar en leerzaam boek van te maken. Leerzaam, ook qua praktische spits. Het boek wil de lezer echt aan het werk zetten, persoonlijk en zakelijk. De lezer wordt hierdoor aangespoord door alle praktijk cases die verwerkt zijn in het boek en het gedeelte van het boek wat wil helpen om te komen tot een social media strategie.

Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken:

  1. Het eerste hoofdstuk geeft een definitie en overzicht over social media. Boogert kiest een wat ruimere definitie van social media dan ik zou kiezen. Deze insteek is wel goed om mensen te laten zien dat social media in een context geplaatst kan worden van oudere internettechnologie. Social media is niet uit de hemel komen vallen. En ik vind dat hij wat snel met praktijk cases komt. Ik had even daarmee gewacht. Ik merk dat mensen eerst de definitie en concepten van social media goed moeten begrijpen. Als je met praktijkvoorbeelden komt, verliezen mensen zich daar snel in of gaan ze die cases bekritiseren (ja, we leven in Nederland...). Dit neemt niet weg dat ik de vele voorbeelden heel verhelderend en inspirerend vind. Mensen en bedrijven kunnen zich eraan spiegelen.
  2. Hoofdstuk 2 gaat over het voorbereiden van een social media strategie. Het gaat hier vooral over de organisatie van social media in bedrijven. Wie kan er het beste verantwoordelijkheid voor nemen? Welke afdeling past het beste of heeft het meeste aan social media? Voor het antwoord, moet u het boek lezen!
  3. Hoofdstuk 3 gaat vervolgens over het formuleren en uitvoeren van een social media strategie. Hoofdstuk 2, 3 en 4 zijn lekker praktisch. Het helpt stap-voor-stap om verder te komen. Ik vind het bijzonder goed dat Boogert een objectieve, meetbare insteek kiest. Dat hoeft niet perse, maar is wel uitdagend. Stel jezelf doelen, meet die in de praktijk, stuur bij, etc.
  4. En hoofdstuk 4 gaat terug naar het persoonlijke gebruik van social media. In overzichtelijke tabellen word je geholpen om de social media te kiezen die passen bij je doelen/mogelijkheden.

Ik heb dit boek met plezier gelezen en kan het iedereen aanraden. De ervaren social media man/vrouw zal niet heel veel leren (alhoewel...). Maar dit boek is goed om bij de hand te hebben om door te geven aan mensen die vragen over social media hebben en graag handvatten willen hebben om te beginnen.

Disclaimer: Ik ga binnenkort voor Entopic werken. En ik hoop als Entopic medewerker workshops te geven op dit gebied. Ik ben echter niet betrokken geweest bij het schrijven en publiceren van dit boek.

Popular posts

Keep the Intranet Small

Enterprise 2.0 Research

Innovation in Turbulent Times