Friday, March 15, 2013

Innovatie in de 4de dimensie, de 4 ruimtes van KM door @pauliske #4ruimtes

Volgende spreker is Paul Iske over 'Innovatie in de 4de dimensie, de 4 ruimtes van kennismanagement'.
Net als de vorige spreker Pierre benadrukt Paul dat de wereld wordt steeds complexer. Hoe blijf je bestaan in de wereld? Hoe pak je een rol in deze wereld?
Het vraagt om Agility. Paul laat een leuk voorbeeld van agility zien aan de hand van dit filmpje.
Veel organisaties komen snel terecht in routines. Routines zijn een deel van leren; je kunt zo dingen sneller leren doen. Maar het kan ook beperken. Je mist dingen als je niet de moeite neemt om even buiten je routines te kijken.
In deze tijd wordt er van ons gevraagd om de snelheid van ons leren te verhogen. Want we leven in een tijd waarin de snelheid van het leren, sneller gaat dan de verandering.
Innovatie is dan het proces om (bestaande) kennis toe te passen in een markt/omgeving.
Een omgeving bestaat uit 4 ruimtes:
  • social space
  • virtual space
  • physical space
  • process space
Het klimaat is ook belangrijk voor innovatie. Leadbeater heeft 9 condities benoemd voor creativiteit, leiderschap en innovatie:
  • diversiteit
  • selectie
  • imbedding
  • co-evolutie
  • ontleren
  • verstoring
  • eenvoud
  • verspilling
  • timing
Er is geen schaarste aan kennis. Het gaat erom wat je met die kennis doet. Als je aan mensen vraagt welk deel van hun kennis ze gebruiken (op het werk) dan blijkt dat het bijzonder klein is. Het hoeft geen 100% te zijn, maar wat meer zou veel opleveren.
Belangrijk bij innovatie is samenwerken vanuit verschillende perspectieven. Samen kijken naar een probleem op verschillende manieren. Uit onderzoek blijkt dat op deze manieren doorbraken worden gerealiseerd. (Heet ook wel 'open innovatie' of 'collaboratieve innovatie'.)
Maar je kunt nog een stap daarvoor innoveren. Dan weet je eigenlijk helemaal niet wat je wilt, maar door partijen bij elkaar te zeggen kun je 'combinatorisch innoveren'. Op basis van serendipity komen mensen/organisaties tot combinaties die vermarkt kunnen worden. De basis vraag is dan: Wat zouden wij samen kunnen doen?
We zijn hier ook mee aan de slag gegaan aan het einde van de keynote: gewoon met je buurman kijken of er raakvlakken zijn om samen te werken.

blog comments powered by Disqus